Balanç de l'any 2023 i propòsits pel 2024

Hem tancat l’any 2023 que va començar, com sempre, amb molts bons desitjos per tot i per tothom. Ha arribat al final i és un moment per fer balanç, aquell que es fa des de la immediatesa i sense deixar refredar les idees ni frenar la inèrcia.

Per a nosaltres, els “xarxeros”, ha estat l’any de renovació de la Comissió Permanent amb la incorporació de dues persones, la Mayte Gómez de Xarxa Esparraguera i el Joan Alamego de Xarxa Sta. Perpètua de Mogoda, en substitució de Joan Vilà de Xarxa Manresa i Marta Gas de Xarxa Gavà, a qui agraïm novament la feina feta durant els tres anys i mig que van aportar la seva expertesa.

També ha sigut important la incorporació de l’Alba Roig com a experta en comunicació digital. El departament de comunicació ha deixat d’estar externalitzat, per bé que comptem amb la col·laboració de dues noves empreses de comunicació, La Tremenda, especialitzada en comunicació cultural, amb un important gruix de projectes culturals difosos i un referent per tots els mitjans de premsa especialitzada i La Sembra, experta en comunicació d’àmbit social i que ha elaborat “El Kit de Comunicació” perquè tots els Grups Xarxa Locals puguin consultar i implantar per fer una publicitat local eficient.

El resultat de l’aposta en comunicació per la visibilitat de la Fundació a escala nacional ha quedat palès a les moltes invitacions que hem tingut aquest any en esdeveniments culturals del país i als que hem assistit gustosament en nom i representació d’aquesta gran família que som els 50 Grups Xarxa Locals.

Durant tot aquest any des de l’Oficina Tècnica, amb el suport de membres de la Comissió Assessora d’Espectacles, s’ha estat treballant en l’actualització del Catàleg Xarxa, des d’on ja hi ha la informació actualitzada, ara sí, de recomanacions per a la programació.

Amb el Catàleg Xarxa, pretenem també, tenir el vostre “feedback” per anar-lo millorant i que sigui una eina útil i eficient, que faciliti la informació imprescindible per programar de manera àgil i amb coneixement. És per això que us animem que en feu la crítica, que ens digueu tot allò que cal millorar, posar o substituir. Entre tots hem d’aconseguir fer un catàleg referent pels programadors d’espectacles familiars.

Així i tot, us continuem animant a assistir a les diferents fires i mostres de tota mena de gèneres i temàtiques d’espectacles familiars que es fan arreu del país i que us anirem anunciant a les comunicacions mensuals, perquè entenem que la millor manera de programar és quan es fa des del coneixement i la mateixa valoració.

Hem programat 364 espectacles i s’han contractat 152 companyies amb un total de 71.300 espectadors durant tot l'any 2023, el que representa un increment de més del 6% respecte a l’any passat.

Aquest 2023 ha estat un any d’eleccions, i algunes coses poden canviar socialment, i possiblement en el món cultural a casa nostra també, però una de les coses que no ha de canviar és la de continuar defensant la nostra llengua, la nostra cultura i les nostres tradicions, perquè si no ho fem nosaltres, ningú ens ho farà i l’espai que deixem no quedarà buit sinó substituït, simplement.

Com a Fundació Xarxa, estem contents d’haver estat inclosos en el Cens d’Entitats de Foment de la Llengua Catalana, i per aquest 2024, us animem a cada un dels Grups Xarxa que com entitats reconegudes que sou, APEIJ, sol·liciteu de ser-hi incloses, com ja alguns grups han fet. Des de l’Oficina farem tots els tràmits en nom vostre, només cal que ens ho sol·liciteu. Tenim com a objectiu que tota la comunitat de “La Xarxa” sigui públicament defensora de llengua catalana tal com ho recull l’article 5 dels nostres estatuts.

Per aquest 2024 ens caldrà replantejar les trobades iniciades el 2022 i que malgrat estar programades molt anticipadament aquest 2023 no han tingut la participació esperada. Per això ens cal replantejar aquesta fórmula a fi de poder trobar una millor manera de fer un intercanvi d’opinions i de maneres de fer que ens enriqueixen a tots.

Gràcies a tots vosaltres, cada un dels 350 voluntaris “xarxeros” que som, gràcies per ser-hi i per continuar portant la cultura a les famílies dels vostres pobles. Gràcies pel temps que hi dediqueu. Gaudiu de la recompensa: un somriure i uns ulls brillants d’agraïment dels més menuts de cada casa.

Bones Festes i feliç any nou.

Lluís Hereu, president de la Fundació La Xarxa

Terrassa, desembre de 2023