La Gala dels Premis de la Crítica

El passat dilluns 18 de març, la Fundació Xarxa vam assistir a la XXVI edició dels Premis de la Crítica de les Arts Escèniques al Teatre Romea de Barcelona.

QUÈ SÓN? Els Premis de la Crítica d'Arts Escèniques reconeixen els professionals i les produccions catalanes de les arts escèniques que durant l'any anterior hagin estat especialment valorats per la crítica. QUI FORMA PART DEL JURAT? Són professionals que exerceixen la prescripció escènica en mitjans escrits, audiovisuals o digitals.

La gala va ser presentada per Jofre Font i Laura Contreras. I la primera petjada a l’escenari va ser amb l'actuació musical de la 'drag' Jèssica Pulla. A continuació, l’atorgament dels premis per categories. Des de la Fundació Xarxa estem molt contents i contentes perquè en la categoria Circ, Roi Borrallas amb “Solo”, va guanyar. Enhorabona!!! També felicitar a la resta dels guanyadors i guanyadores:

• "L'alegria que passa", el musical de Dagoll Dagom es va endur cinc guardons aconseguint el premi al musical, a l'actor i l'actriu de musical (per a Eloi Gómez i Àngels Gonyalons, respectivament), a l'adaptació/dramatúrgia (per a Anna Rosa Cisquella, Andreu Gallén, Ariadna Peya i Marc Rosich) i a la música original/adaptada (per a Andreu Gallén).
  • Amb dos premis, a direcció (Carlota Subirós) i Espai Escènic (Max Glaenzel), "La plaça del Diamant" del TNC.
  • "Vudú (3318) Blixen" d'Angélica Liddell en la categoria de millor espectacle de teatre.
  • "Cavallet de mar o el peix invisible", va guanyar el premi Novaveu per part de la crítica jove i el Revelació per al seu autor, Pau Coya.
  • "Le congrès ne marche pas" de La Calòrica, reconeguda amb el premi de millor vestuari, per a Albert Pascual.
  • La distinció de millors protagonistes se la va endur Laia Marull per "Love, Love, Love" i Andreu Benito per "L'home del teatre".
  • Els millors intèrprets de repartiment van ser Paula Malia de "La nostra ciutat" i Quim Àvila per "Tots eren fills meus".
  • "A beginning_expanded version", d'Aurora Bauzà i Pere Jou Premi a millor espectacle nacional en la categoria de dansa.
  • En teatre familiar, l'obra premiada va ser per "Anti-ka" del projecte Cia. Ortiga.
  • En la categoria d'arts de carrer el premi va ser per "Plata", del Col·lectiu Big Bouncers.

Per saber més, clica. Ens veurem l’any que ve.

Terrassa, 21 de març de 2024.

Cap butaca buida, el sant jordi de les arts escèniques 2024

“Que no quedi cap butaca buida!“ Aquest va ser l’objectiu de l’esdeveniment sense precedència celebrat el passat dissabte 16 de març. Amb record d’assistència! Un total de 55.583 butaques de les 60.000 disponibles a tota Catalunya representant un 92% d’ocupació. Quin èxit i quin goig!

Amb tan sols 24 hores Catalunya es va convertir en la capital mundial de les arts escèniques. Tots els teatres catalans van voler formar part de la iniciativa Cap Butaca Buida. Impulsada per Adecta, Time Out, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona. Sense oblidar-nos del suport incondicional dels espectadors i espectadores que ho van fer possible.

La Fundació Xarxa vam aportar el nostre granet cultural programant: Jocs de Fusta de Festa i Fusta, On, Com, Aigua? de Cia. Natalia Quintana, El cargol i l'herba de poniol de la companyia Sgratta, Enchantée de Màgia Melanie i La veritable història dels tres porquets de Xip Xap. Moltes gràcies als Grups Xarxa Locals, les companyies i les famílies per assistir-hi.

Finalment, expliquem que aquesta proposta cultural també és solidària. Adetca destinarà un 2% de la recaptació total a Pallassos sense fronteres, pel seu vessant humanitari i la seva labor de millora social. “Cap butaca buida, cap poltrona buida”, paraules textuals de Toni Albaladejo, encarregat del projecte i vicepresident d’Adetca.

Felicitats de nou i l’any que ve més i millor. Anoteu a l’agenda que el 22 de març del 2025 teniu cita!!!

Terrassa, 19 de març de 2024.

Reunió patronat amb trobada xarxera 2024

Una assemblea obligada que no s’hauria de perdre mai.

Així subtitularíem la Reunió anual de Patronat amb trobada xarxera d’aquest 2024. El passat dissabte 16 de març, Guissona ens va obrir les portes de l’Ateneu per celebrar un dels actes més importants a la Fundació Xarxa, la Reunió de Patronat amb trobada xarxera.

Ateneu Guissona

Durant la reunió vam rendir comptes de l'any 2023. Vam presentar i aprovar les accions per al 2024 i vam organitzar una taula rodona. Un debat per escoltar-nos i parlar sobre la captació de nous col·laboradors i de públic i d’emfatitzar sobre la importància del voluntariat amb un bon pla de relleu.

També mencionem la nova incorporació d’Ainhoa León Roig com a responsable de l’àrea de comunicació. Gràcies! I gràcies a Alba Roig, per la feina ben feta.

Tot això al cor de l’Ateneu però i fora? A l’exterior vam poder gaudir dels Jocs de fusta de Festa i Fusta i de l’espectacle On, Com, Aigua? de Cia. Natalia Quintana. Les risses, el bon ambient, la familiaritat i les ganes de teatre hi eren presents.

Tant de xarrar va donar peu a un bon dinar xarxero i de retrobaments físics que tanta falta fan!!!  I de postres... Tarda xaxera amb l’espectacle El cargol i l’herba de poniol a càrrec de la companyia Sgratta.

Agrair de tot cor al Grup Xarxa de Guissona per l’acollida i el bon tracte i esperem l’any que ve a ser-hi més. Mil gràcies a tothom!

Terrassa, 19 de març de 2024.

Balanç de l'any 2023 i propòsits pel 2024

Hem tancat l’any 2023 que va començar, com sempre, amb molts bons desitjos per tot i per tothom. Ha arribat al final i és un moment per fer balanç, aquell que es fa des de la immediatesa i sense deixar refredar les idees ni frenar la inèrcia.

Per a nosaltres, els “xarxeros”, ha estat l’any de renovació de la Comissió Permanent amb la incorporació de dues persones, la Mayte Gómez de Xarxa Esparraguera i el Joan Alamego de Xarxa Sta. Perpètua de Mogoda, en substitució de Joan Vilà de Xarxa Manresa i Marta Gas de Xarxa Gavà, a qui agraïm novament la feina feta durant els tres anys i mig que van aportar la seva expertesa.

També ha sigut important la incorporació de l’Alba Roig com a experta en comunicació digital. El departament de comunicació ha deixat d’estar externalitzat, per bé que comptem amb la col·laboració de dues noves empreses de comunicació, La Tremenda, especialitzada en comunicació cultural, amb un important gruix de projectes culturals difosos i un referent per tots els mitjans de premsa especialitzada i La Sembra, experta en comunicació d’àmbit social i que ha elaborat “El Kit de Comunicació” perquè tots els Grups Xarxa Locals puguin consultar i implantar per fer una publicitat local eficient.

El resultat de l’aposta en comunicació per la visibilitat de la Fundació a escala nacional ha quedat palès a les moltes invitacions que hem tingut aquest any en esdeveniments culturals del país i als que hem assistit gustosament en nom i representació d’aquesta gran família que som els 50 Grups Xarxa Locals.
Durant tot aquest any des de l’Oficina Tècnica, amb el suport de membres de la Comissió Assessora d’Espectacles, s’ha estat treballant en l’actualització del Catàleg Xarxa, des d’on ja hi ha la informació actualitzada, ara sí, de recomanacions per a la programació.

Amb el Catàleg Xarxa, pretenem també, tenir el vostre “feedback” per anar-lo millorant i que sigui una eina útil i eficient, que faciliti la informació imprescindible per programar de manera àgil i amb coneixement. És per això que us animem que en feu la crítica, que ens digueu tot allò que cal millorar, posar o substituir. Entre tots hem d’aconseguir fer un catàleg referent pels programadors d’espectacles familiars.

Així i tot, us continuem animant a assistir a les diferents fires i mostres de tota mena de gèneres i temàtiques d’espectacles familiars que es fan arreu del país i que us anirem anunciant a les comunicacions mensuals, perquè entenem que la millor manera de programar és quan es fa des del coneixement i la mateixa valoració.

Hem programat 364 espectacles i s’han contractat 152 companyies amb un total de 71.300 espectadors durant tot el 2023, el que representa un increment de més del 6% respecte a l’any passat.

Aquest 2023 ha estat un any d’eleccions, i algunes coses poden canviar socialment, i possiblement en el món cultural a casa nostra també, però una de les coses que no ha de canviar és la de continuar defensant la nostra llengua, la nostra cultura i les nostres tradicions, perquè si no ho fem nosaltres, ningú ens ho farà i l’espai que deixem no quedarà buit sinó substituït, simplement.

Com a Fundació Xarxa, estem contents d’haver estat inclosos en el Cens d’Entitats de Foment de la Llengua Catalana, i per aquest 2024, us animem a cada un dels Grups Xarxa que com entitats reconegudes que sou, APEIJ, sol·liciteu de ser-hi incloses, com ja alguns grups han fet. Des de l’Oficina farem tots els tràmits en nom vostre, només cal que ens ho sol·liciteu. Tenim com a objectiu que tota la comunitat de “La Xarxa” sigui públicament defensora de llengua catalana tal com ho recull l’article 5 dels nostres estatuts.

Per aquest 2024 ens caldrà replantejar les trobades iniciades el 2022 i que malgrat estar programades molt anticipadament aquest 2023 no han tingut la participació esperada. Per això ens cal replantejar aquesta fórmula a fi de poder trobar una millor manera de fer un intercanvi d’opinions i de maneres de fer que ens enriqueixen a tots.

Gràcies a tots vosaltres, cada un dels 350 voluntaris “xarxeros” que som, gràcies per ser-hi i per continuar portant la cultura a les famílies dels vostres pobles. Gràcies pel temps que hi dediqueu. Gaudiu de la recompensa: un somriure i uns ulls brillants d’agraïment dels més menuts de cada casa.

Bones Festes i feliç any nou.

Lluís Hereu, president de la Fundació La Xarxa

Terrassa, desembre de 2023

La Fundació Xarxa publica la seva ‘Petita història’ amb Editorial Mediterrània

La reconeguda dibuixant, Pilarín Bayés, ha posat color a més de 25 anys de trajectòria de l’entitat cultural